ТИЖДЕНЬ МАТЕМАТИКИ
Проведення предметного тижня передбачає такі основні цілі:
1) дати додаткові знання з математики та історії її розвитку, показати зв'язок з
іншими науками;
2) забезпечити різносторонній розвиток особистості;
3) викликати інтерес до вивчення предмета.
Тому, розробляючи
заходи для його проведення, слід дотримуватися таких правил:
1) заходи переважно мають носити характер змагання і давати змогу проявитися не
лише математичним здібностям учнів;
2) у їх підготовці і проведенні активну участь повинні брати учні;
3) заходи мають охопити якомога більшу кількість учнів.
№ з/п
|
День тижня
|
Час проведення
|
Зміст заходу
|
1
|
Понеділок, п'ятниця
|
Велика перерва
|
Організаційна
та підсумкова лінійки
|
2
|
Вівторок, середа, четвер
|
Велика перерва
|
Конкурс-гра
«Найрозумніший.»
|
3
|
Четвер
|
Після уроків
|
Гра «Показуха»
|
4
|
Щодня
|
Перерви
|
Ігри і
конкурси: «Кращий учень», «Кращий зошит», «Цікавий факт», «Портрет учителя», «Золота лихоманка»
|
5
|
П'ятниця
|
Після уроків
|
«Аукціон»
|
Щоб зацікавити учнів та викликати у них бажання брати участь у конкурсах та іграх, рекомендуємо скористатися такою системою винагород. Переможці й учасники заходів, учні, які брали активну участь у їх підготовці та проведенні, «заробляють гроші», що виготовляються довільних розмірів, номіналів і дизайну та розмножуються у
потрібній кількості. Такими «грішми» учні
можуть скористатися на «аукціоні» для придбання бажаної речі.
«Аукціон» — це спектакль-гра і сама участь у
ньому приносить дітям задоволення, а, наприклад,
звичайний зошит із записом побажань директора школи продається учням на аукціоні як раритет.
Не обмежується кількість учасників ігор, що проводяться на великій перерві Ігри можуть бути як відбірковим туром до основних заходів, так і автономними заходами.
КОНКУРС-ГРА
«Найрозумніший»
У конкурсі беруть участь усі бажаючі. Після кожного туру їхня кількість зменшується, поки не залишається один — переможець конкурсу. (Якщо конкурс служить відбірковим туром, то можна використовувати окремо його складові.)
1-й ведучий. Вітаю всіх розумних, винахідливих та кмітливих, тобто
всіх, хто прийшов на нашу зустріч!
2-й ведучий. Серед нас є особлива людина, яка навіть сама про
це не здогадується. Але ми зараз «відкриємо їй очі», привселюдно назвавши «найрозумнішою, найкміт-ливішою та найвинахідливішою».
1-й ведучий. Підніміть, будь-ласка, руку ті, хто підозрює в собі такі якості. Як бачимо, претендентів на титул «Найрозумніший» є чимало, але він дістанеться тільки одному. І щоб швидше з'ясувати кому саме, ми розпочинаємо конкурс-гру.
2-й ведучий. Перший тур конкурсу-гри називається «Здогадливий». Перемогти у цьому турі вам допоможуть не стільки знання, як ваші інтуїція та здогадливість. Умови туру такі: я ставлю запитання, на яке можна дати відповідь «так» або «ні». Обравши одну з цих відповідей, ви відходите або ліворуч, де стоїть наш помічник з табличкою «Так»,
або праворуч до помічника, у якого на табличці написано «Ні», розділившись
таким чином на дві групи. Продовжуватимуть гру учні тієї групи, які дали правильну відповідь.
Запитання
1. Чи вірите ви, що Карл Фрідріх Гауссе був названий «королем математиків»?
(Так. У 1885 р. на медалі з барельєфом
Гаусса був напис «Король математиків».)
2. Чи вірите ви, що помічник учителя Гаусса — Бартальс, в обов'язки якого входило
лагодити пера
молодшим школярам, згодом навчав Лобачевського?
(Так. У
Казанському університеті.)
3. Чи вірите ви, що Піфагор не тільки філософ, а й олімпійський чемпіон з
кулачного бою?
(Так. Це сталося на 58-й олімпіаді.)
4. Чи вірите ви, що Фалес помер від хвилювання на трибуні, спостерігаючи за боєм
Піфагора на 58-й олімпіаді?
(Так.)
5. Чи вірите ви, що на могилі Галілео Галілея — видатного астронома, фізика і математика — є напис: «Він зупинив Сонце і зрушив Землю»?
(Ні. Такий напис на могилі М.Коперника.)
(Тур продовжується до того часу, поки у грі не залишиться близько 20 учасників.)
1-й ведучий. Другий тур має назву «Великий ерудит».
«Великий ерудит».
Вам буде запропоновано запитання і той, хто першим підніме руку і дасть правильну відповідь, зможе продовжувати змагання. Той, хто помилиться — вибуває з гри. Вибувають з гри і ті, хто не дасть першим відповіді на жодне запитання.
2-й ведучий. Перед тим, як розпочати тур, хочу представити вам наших експертів — учителів математики. У цьому турі вони слідкуватимуть за тим, хто першим підніме руку, і оцінюватимуть правильність відповідей.
1-й ведучий. Розпочинаємо!
Запитання
1.
Два в квадраті —
чотири, три в квадраті — дев'ять. А чому
дорівнює кут у
квадраті?
(90°.)
2.
Який знак слід поставити
між двома трійками, щоб отримати число
більше за три, але менше за чотири?
(Кому.)
3.
Кравець
має 16 м сукна і щодня відрізає від нього по 2 м. Якого дня він відріже
останній
шматок?
(Сьомого.)
4.
Величина
кута 30°. Чому дорівнюватиме цей кут, якщо його розглядати під
лупу з
двократним збільшенням?
(30°.)
5. Щука важить стільки, скільки важить 1 кг і півщу-ки. Скільки важить щука?
(2кг.)
6. Радіус кола 3 м. Яку довжину має його найбільша хорда?
(6м.)
7. Як називається точка, рівновіддалена від усіх точок кола?
(Центр.)
8. Скільки граней у стокутній піраміді?
(101.)
9. Що спільного між рівнянням, що має розв'язок, і деревом?
(У них є
корінь.)
10. Пара коней пройшли 10 км. Скільки кілометрів пройшов кожний кінь?
(10км.)
1-й ведучий. Привітаймо найкращих ерудитів школи. Подивимося, кому з них вистачить кмітливості пройти наступний тур.
2-й ведучий. А
ним є тур під назвою «Кмітливий».
«Кмітливий».
Він дуже нагадує екзамен. Наші експерти-вчителі стають членами екзаменаційної комісії. Кожний з учасників витягне білет з одним запитанням, але відповіді
на нього, як нам здається, ви
не знаєте. Вам треба після 30-секундного ознайомлення із запитанням якнайдовше «дурити голови» екзаменаторам. Якщо ви зробите
паузу, довшу за 10 с, то ваша відповідь припиняється. Припинити відповідь можуть і екзаменатори, якщо ви вже дуже-дуже далеко відхилилися від запитання. Наступні змагання продовжать ті, хто протримається найдовше. (Щоб учні не знали правильних відповідей, слід
учням 5-го класу ставити запитання з курсу 6-го, учням 6-го — з курсу 7-го і т.
д.)
Запитання
1. Що таке координатна пряма? (5 кл.)
2. Яке рівняння називається лінійним? (6 кл.)
3. Як відрізок поділити навпіл за допомогою циркуля та лінійки без шкали?
(6 кл.)
4. Яке рівняння називається квадратним? (7 кл.)
5. Назвіть властивості числових нерівностей. (8 кл.)
6. Які прямі
називаються мимобіжними? (9 кл.)
2-й ведучий. Як ви тільки що переконалися, учасники нашого конкурсу
знають майже все. Вони з однаковою легкістю можуть розділити відрізок навпіл та довести теорему, яку і вченим довести важко. Привітаймо переможців!
1-й ведучий. А
зараз їх чекає нове випробування. Чи зможуть вони використати свої знання у конкретній ситуації? Наступний тур — «Винахідливий».
Ознайомившись з умовою задачі,
учасникам слід зробити маленьке «відкриття» і взяти
на нього «патент» у «бюро патентів», тобто у наших
експертів-учителів. Той, хто отримає «патент» —
продовжить змагання. Тур триває 5 хв.
Задача.
Внаслідок стихійного лиха — розливу
річки, між двома містами, що розділені цією річкою, було втрачено будь-який зв'язок. Допоможіть, хоча б частково, його відновити.
(Учасники пропонують способи відновлення зв'язку, наприклад з допомогою світлових, звукових сигналів тощо, та називають прилади, якими це можна здійснити.)
1-й ведучий. Експерти-вчителі зараз повідомлять, хто ж з учасників отримав «патент».
2-й ведучий. Та супер-людина, яку ми шукаємо серед вас, повинна
вміти передавати думки на відстані без допомоги слів. Не
лякайтеся, оскільки наступний тур
— «Пантоміма»
«Пантоміма».
Кожний з учасників обере серед глядачів свого помічника
і саме йому за допомогою міміки і жестів буде
повідомляти запропоновану фразу. У грі залишиться той
учасник, чий помічник його зрозуміє і «озвучить»
побачене.
Завдання
1. Градусна міра прямого кута дорівнює 90°.
2. Бісектриса ділить кут навпіл.
3. Квадрат гіпотенузи прямокутного трикутника дорівнює сумі квадратів катетів.
4. У рівнобедреному трикутнику кути при основі рівні.
5. У паралелограма протилежні кути рівні.
1-й ведучий. Щоб перевірити, як у наших гравців із почуттям гумору, пропонуємо наступний тур гри — «Дотепник». Кожному учаснику слід розповісти анекдот або смішну, цікаву ситуацію з власного життя, що певним чином стосується математики. А переможців цього туру експерти-вчителі будуть визначати за гучністю ваших оплесків. Ви не забули вдома почуття гумору? Тоді приготуйте
долоні. (Виступи учасників та експертів-учителів.)
2-й ведучий. Як не прикро, але час розпочати останній тур — «Щасливчик». У цьому мішечку знаходиться стільки кульок, скільки залишилося учасників гри, але тільки одна з них має червоний колір. Кожний учасник навмання витягне одну кульку. Той, кому дістанеться червона, і буде щасливчиком, тобто переможцем гри.
1-й ведучий. Знайомтесь! Найінтелектуальніша, найкмітливіша, найвинахідливіша, найдотепніша і найщасливіша людина нашої школи! Разом з цим титулом вона отримує також і приз. Привітаймо її!
2-й ведучий. А нам залишилося попрощатися і побажати, щоб
наступного разу вдача посміхнулася і вам. До побачення
ГРА
«ПОКАЗУХА»
1-й ведучий. Добрий
день, дорогі друзі!
2-й ведучий. Вітаємо вас на справжній учнівській грі
— «Показуха», яка сьогодні присвячена цариці наук — математиці.
1-й ведучий. Мабуть,
у кожному класі є багато гарних
друзів. А де ви бачили, щоб друг залишив друга у біді?
Цього ніхто не допустить. А що є справжньою бідою,
як не те, коли тебе викликають відповідати, а в голові немає жодної розумної думки! Тут настає зоряний час
справжньої «показухи». Друзі поспішають на допомогу і хто
жестами, а хто мімікою намагається допомогти і щось підказати. І, деколи, їм це зовсім непогано вдається.
2-й ведучий. Сьогодні ми подивимось, яких успіхів досягли
наші учасники у цьому жанрі учнівського мистецтва. Просимо команди, що беруть участь у грі, вийти на сцену.
1-й ведучий. Маю
честь представити найсправедли-вішу рахункову комісію, що буде лічити зароблені
командами бали. Крім того, давайте запросимо найточнішого
пана Метронома, який стежитиме за часом, відведеним
для конкурсів.
2-й ведучий. Усі
приготування зроблено, тепер можна і познайомитися.
1-й ведучий. Але як же можна знайомитися, коли у наших команд немає назв?
2-й ведучий. Увага! Оголошую перший етап нашої гри —
«Називалки».
За 1 хв кожна команда має придумати собі назву та показати її жестами так, щоб глядачі могли цю назву відгадати. Якщо відгадають, то команда отримує 2 бали. Пане
Метроном, вмикайте секундомір.
1-й ведучий. То ж
давайте знайомитися. Час для показу назви — ЗО с. (Виступ команд.)
2-й ведучий. Рахункова
комісія повідомить результат
першого етапу гри. (Виступ
членів комісії.)
1-й ведучий. От ми
вже й знайомі. Думаю, учасники готові до складніших «показушних» завдань. Оголошую другий етап гри — «Показалки».
2-й ведучий. Один учасник команди має показати мімікою і жестами деяке слово, а іншим
учасникам слід це слово відгадати. Ваша
перемога — у ваших руках. Час
показу — 30 с. За правильно назване слово — 2 бали.
(Слова для показу: циліндр, піраміда, трапеція, ромб,
прямокутний трикутник.)
(Виступ команд.)
1-й ведучий. Просимо
рахункову комісію оголосити результати.
(Оголошення результатів.)
2-й ведучий. А
зараз ми перевіримо художньо-музичні здібності наших учасників. Наступний етап гри — «Малювалки».
І малювати учасникам гри доведеться не що-небудь, а пісню. Правила майже такі самі. Один учасник отримує текст відомої пісні і малює на дошці її назву або зміст. Головне, щоб решта учасників його команди
змогли назвати цю пісню або хоча б рядок з неї. Ніяких слів, чисел писати не можна. Єдина підказка — у
словах кожної пісні є числа. Навіть
якщо команда не відгадала пісні, то вона розважить нас її виконанням.
На «малювалки» відводиться ЗО с. За вгадану пісню — 5 балів.
(Назви пісень: «Ой, у полі два дубки», «Жили у бабусі два веселих гуси», «Два кольори», «Три
танкісти».)
(Виступ команд.)
1-й ведучий. Шановна
рахункова комісія! Повідомте,
як вам сподобалися виступи наших команд. (Виступ членів комісії.)
2-й ведучий. Наближається фінал, участь у якому візьмуть
лише дві (три) команди, що набрали найбільшу кількість балів. Ось чому
останній етап гри відіграє важливу роль. І називається він «От тобі й на...»
Кожна команда, бажаючи вийти у фінал,
може «підсунути свиню» команді
суперників у вигляді слова, яке ті повинні показати глядачам. Відгадають глядачі слово — команда отримає 5 балів, а ні — то ні. Зайве нагадувати, що кожне слово має так
або інакше стосуватися математики і на його показ
відводиться ЗО с. (Виступ команд.)
1-й ведучий. Прошу рахункову комісію оголосити результати і
назвати фіналістів. (Виступ членів комісії.)
2-й ведучий. Розпочинаємо фінал. Він має назву «Обганялки». На дошці написано по 10 слів для
кожної команди. Один учасник команди їх бачить, решта —
ні. Він повинен показати за 1 хв ці слова своїм товаришам, а вони — назвати їх.
За кожне назване
слово — 1 бал.
(Виступ команд.)
Слова для показу:
1-ша команда 2- га
команда
1. Трикутник.
1. Прямокутник
2 . Точка. 2.Промінь.
3. Множення.
3. Ділення.
4. Число.
4. Дріб.
5. Знаменник. 5.Чисельник.
6. Паралельні прямі. 6.
Перпендикулярні прямі.
7. Циркуль.
7. Транспортир.
8. Медіана. 8. Висота.
9. Задача
9.Рівняння.
10. Алгебра.
10. Геометрія.
(Виступ команд.)
1-й ведучий. Фініш! Перед тим, як надати слово рахунковій
комісії, прошу, щоб усі команди вийшли на сцену.
(Виступ членів комісії.)
2-й ведучий. На жаль, гра закінчилася. Думаю, сьогодні всім було весело. Подякуємо за це нашим командам і привітаємо переможців.
1-й ведучий. Дякуємо
всім, що завітали сьогодні до нас! До побачення.
КОНКУРС НА КРАЩОГО УЧНЯ
За кожний бал від 7 до 12,
зароблений на уроках математики, учень
отримує «бонусну» винагороду, а за кожний бал від 1 до 3 — штрафується.
У кінці тижня визначається учень, який має
найбільше «бонусів», серед учнів
класу.
КОНКУРС НА КРАЩИЙ
ЗОШИТ
За аналогічними правилами визначається учень, який найкраще веде зошит з математики.
КОНКУРС «ЦІКАВИЙ ФАКТ»
У скриньку з такою назвою протягом
тижня учні опускають записані на аркушах цікаві факти з історії математики, власні задачі, анекдоти, кросворди т.
Кращі отримують винагороду.
КОНКУРС «ПОРТРЕТ
УЧИТЕЛЯ»
Учні повинні намалювати портрет учителя олівцем за допомогою креслярських приладів (жодної лінії «від
руки»). Із зворотної сторони
автори вказують лише своє прізвище, ім'я і клас.
Переможців визначає журі, яке складається з учителів, які впізнали себе на
портреті. Переможець отримує нагороду,
учитель — портрет.
ГРА «ЗОЛОТА ЛИХОМАНКА»
Усім
бажаючим пропонується знайти велику суму «грошей» — скарб, що захований на
території школи або в певному
приміщенні. Щоб його знайти, потрібно розгадати кілька підказок. Кожна підказка
вказує шлях до наступної, а остання — до скарбу.
Підказки записано в алегоричній формі і пристосовано до умов школи. Саме через останнє не всі наші підказки можна
використати в різних школах.
Наприклад, підказка «Серед не опалого листя, під третім сонцем від страшних дверей» для нашої школи означає: підказка на дошці оголошень, що
знаходиться під третьою лампою, якщо
лічити від кабінету директора.
Кожний, хто знайде одну підказку, але не знає де шукати інші, може «продати» її організаторам, зменшивши суму скарбу.
АУКЦІОН
«Аукціон» — останній захід тижня. Про зміст лотів, що
виставляються на торги, повідомляється заздалегідь. Перед початком торгів ведучий ознайомлює учасників з їх загальними правилами:
1) ведучий називає початкову ціну;
2) якщо ви готові придбати лот за цю ціну, повинні підняти руку;
3) якщо це зробив хтось інший, цей лот ви можете придбати вже за більшу ціну;
4) лот придбає той, хто назве найбільшу ціну.
Крім того, ведучий радить
друзям або однокласникам об'єднати
свої «капітали», що збільшить їхні шанси на придбання бажаної речі. Перед тим, як виставляти на продаж, ведучий у жартівливій формі рекламує кожну річ.
Комментариев нет:
Отправить комментарий